onsdag den 2. januar 2013

Et alternativ til Spiderman

Jeg bliver ofte spurgt om det kan betale sig selv at sy tøj til børnene og mig selv. Jeg synes det et svært at svare på, for syning og andet håndarbejde er min store interesse. Til drenge kan man købe utrolig meget grimt nattøj med fx Spiderman, og så er det jo dejligt at kunne sy noget selv i pænt stof. Jeg har lige syet nattøjet med elge til Emil. Stoffet kostede 130 kr, og derudover skulle jeg bruge rib, tråd og elastik dom jeg dog havde liggende. Det er ikke specielt billigt hvis man sammenligner med tøj fra fx H&M, men så slipper vi for Spiderman! Den prikkede nederdel til Karla har jeg også syet for nylig. På restebordet i Stof 2000 fandt jeg et stykke babyfløjl til 6 kr og gik hjem og syede en nederdel til hende - i det tilfælde kunne det vel godt betale sig bortset fra, at hun vel i princippet ikke manglede en ny nederdel! Det kan være svært at skelne
mellem børnenes behov for nyt tøj og morens hobby...



6 kommentarer:

Linsens sagde ...

Hvor er det fint, sød nederdel (og billig!)

Jeg bliver ofte mødt med den holdning at så sparer vi nok mange penge ved at sy selv! Men nej, jeg syr altså ikke for at spare penge og hvorvidt vi sparer penge er jeg da også i tvivl om!

Jeg syr fordi det er sjovt og ja så slipper man for ting som spiderman etc. som jeg også har det lidt svært med.

Men når man kigger på hvad sådan noget "custom made" tøj generelt koster når andre sælger det, jo så sparer vi da penge ved at jeg syr det selv! Det er jo den stil jeg kan lide. Eller bare i forhold til mærketøj generelt.
Men hvis vi sammenligner H&M priser nej så spares der ikke.

Problemet med mig er bare at jeg så ofte køber stof til "lageret", det vil man jo aldrig på samme måde gøre med færdig produceret tøj!

Men så kan jeg altså også altid lige hurtigt lave et par nye bukser til knægten;-)
Og så er det jo en fin blanding af hobby og ting der kan bruges i praksis!

Trillemus sagde ...

Jeg har det på samme måde. Jeg syer ikke for at spare men fordi det er min hobby. Folk siger nogle gange, at jeg da må spare en masse ved selv at sy. Næææ siger jeg, Jeg køber bare noget mere stof :-) Men indimellem kan man da gøre et godt sy-kup som din fine nederdel.

Kh Mette

Lotte sagde ...

Hvor er det fint, elgstoffet! God idé at bruge det til nattøj.
Kh Lotte

Gitte sagde ...

Line: Jeg er helt enig med dig... Jeg prøver på at holde mit stoflager nede, men det lykkes nu heller ikke helt for mig, til gengæld finder jeg ofte gode ting i mit lille lager, når en idé spontant opstår.

Mette: Ja, vi har det vist på samme måde - vores forkærlighed for Liberty er jo heller ikke billig...

Lotte: Tak, stoffet er meget blødt, og Emil er meget glad for sit nattøj.

Kh Gitte

Dorthe sagde ...

Det vigtigste er at du nyder at sy det tøj. Så kommer en eventuel besparelse i anden række. Det er min mening. Jeg strikker meget - og garn kan bestemt også være dyrt, så jeg kunne helt sikkert finde strikketrøjer meget billigere end det jeg har givet for garnet. Men det er ikke det essentielle. Jeg stornyder at strikke og bruger derfor penge på godt garn.

Gitte sagde ...

Dorthe: Ja, det handler nemlig om at nyde syningen. Jeg strikker også en del, og jeg køber også kvalitetggarn, fordi det er sjovere at sidde med, og reslutatet bliver bedst.

Kh Gitte